25 Ekim 2014 Cumartesi

Araç Takip Sistemi mi Filo Yönetim Sistemi mi?

Araç Takip Sistemi mi Filo Yönetim Sistemi mi?

Araç Takip Sistemleri pazarında artan rekabet ve hızlı gelişim sektördeki oyuncaları sürekli olarak tetiklemekte, yenilikçi ürün ve uygulamalarla pazar paylarını arttırmaya yönelik hamlaler yapmalarına sebep olmaktadır. Bu durum zaman zaman son kullanıcı ve tüketici lehine durumların ortaya çıkmasına sebep olmakta olsa da zaman da tüketicinin sorularına tam olarak cevap veremeyen, sadece pazarlama argümanı olarak kullanılan fakat toplam faydaya bir katkısı olmayan uygulamaların ortaya çıkmasına sebep olmuştur. Günümüzde bunun en belirgin özelliği Filo Yönetim Sistemi alanında yaşanmaktadır. Birçok araç takip servis sağlayıcısı Filo Yönetim Sistemi hizmeti sunduğunu iletmekte fakat standart bir araç takip, en iyi ihtimalle de uzaktan CanBus izleme özelliğinden ileriye gidememektedir. Peki, nedir bu Filo Yönetim Sistemi?

Filo Yönetim Sistemi (FMS), Avrupalı Ağır Ticari Araç Üreticileri Mercedes, MAN, Scania, Volvo-Renault, DAF ve Iveco tarafından 2002 yılında geliştirilen, araç üreticisinden bağımsız bir şekilde araç üzerinde uygulamalar geliştirilmesine olanak tanımak amacıyla geliştirilmiş standart bir arayüz olarak basitçe tanımlanabilir. Filo Yönetim Sistemi (FMS) üzerinden aracınızla ilgili, hız, km, devir, aks yükü, soğutma suyu sıcaklığı, yakıt seviyesi, vb. birçok farklı veriler yayınlanmaktadır. 

Yukarıda bahsettiğimiz şekilde Filo Yönetim Sistemi, kavram olarak CanBus izleme özelliğine sahip bir Araç Takip Sistemi'ne işaret etmektedir. Fakat dünya üzerindeki uygulamaları incelediğimizde görmekteyiz ki Filo Yönetim Sistemleri araç filolarına ait birçok verinin aynı anda izlendiği ve yönetildiği FiloVarlık Yönetimi platformlarına işaret etmektedir. Denebilir ki Araç Takip Sistemi, Filo Yönetim Sistemi'nin bir alt başlığı, bir özelliğidir.

İdeal Filo Yönetim Sistemi:

Filo Yönetim Sistemleri'nde olmazsa olmaz bileşenleri saysacak olursak;
  1. Araç Takip Sistemi
  2. CanBus İzleme Modulü
  3. Filo Varlık Yönetimi
Araç Takip Sistemi ve CanBus İzleme Modulü daha önceki birçok yazımızda bahsettiğimiz, sektörel anlamda bilinirliği yüksek uygulamalardır. Fakat Filo Varlık Yönetimi sektörün nispeten yabancı olduğu bir kavramdır. Filo Varlık Yönetimi, filonuzdaki tüm araçlara ait tüm verileri merkezi bir şekilde izlemenize ve yönetmenize olanak sağlayan sistemlerdir. Halihazırda bulunan Araç Takip Sistemi hizmet sağlayıcıları basit şekillerde karşılamaya çalışmaktadır. Halihazırda faaliyet odağında Araç Takip Sistemi hizmetini sağlamak olan Araç Takip Sistemi servis sağlayacıları da Filo Varlık Yönetimi ayağını basite indirgemekte, Filo Yönetim Sistemi hizmeti sağladığını idda ederken Filo Varlık Yönetimi tarafını zayıf bırakabilmektedir. Bu durumda da firmalar genellikle kendi çözümlerini kendileri üretmekte, zaman zaman profesyonellikten uzak fakat çözüm odaklı uygulamalarla yollarına devam edebilmektedir.
uygulamalar daha çok

Peki resmin tamamına baktığımızda nasıl bir Filo Yönetim Sistemi'nden bahsetmek gerekir?

Filo Yönetim Sistemi'nizin aşağıda saydığımız hizmetleri sağlıyorsa şayet gerçek anlamda bir Filo Yönetim Sistemi'ne sahip olduğunuzu söyleyebiliriz.
  • Araç Takip Sistemi olmalı.
  • CanBus izleme hizmeti verebilmeli.
  • Araçlara ait sigorta, kasko, muayene, servis, bakım vb. tüm bilgileri kapsayacak nitelikte olmalı.
  • Lojistik sektöründe ana gider kalemlerinden olan yakıtın CanBus ile tüketimini takip ederken, harcama yönetimi ile çapraz kontrolünü gerçekleştirebilmeli. Yakıt güvenliği için yeni nesil yakıt güvenlik sistemlerine sahip olmalı, yakıt deposu sürekli izlenebilmeli.
  • Yapılan seferi tanımalı, sefer özelinde gider raporu hazırlayabilmeli.
  • Sefer özelinde gelir raporu hazırlayabilmeli.
  • Araçlara ait tüm cari bilgileri bünyesinde barındırabilmeli.
  • Araç sürücülerine dair tüm bilgileri barındırmalı ve hangi seferde hangi sürücünün direksiyon başında olduğunu takip ederek sürücü karakteristiklerini tanımalı.
  • Güzergah, yük, araç, zaman ve sürücü parametreleri ile herhangi bir sefer ve yük için en uygun olacak sürücü-araç kombinasyonunu çıkartabilmeli.
  • Rota optimizasyonu yapabilmeli.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder