Akaryakıt Fiyatları ve Yakıt Hırsızlığı
Dünya Petrol Rezervleri ve Dağılımı |
Yıllara Göre Petrol, Benzin ve Motorin Litre Fiyatları |
Diğer taraftan
akaryakıt fiyatlarındaki artış sebebiyle diğer gider kalemlerini kısmaya
çalışan firmalar bakım ve personel giderleri konusunda tasarruf etmeye
çalışmakta, bilinçsiz tasarruf çalışmaları neticesinde kısa vadede sonuç
alınsa bile orta ve uzun vadede kronik problemlerle ortaya çıkmaktadır.
Bilinçsiz tasarruf aktiviteleri neticesinde özellikle araçların emanet
edildiği sürücülerin eğitimlerine yeteri kadar özen gösterilmemektedir.
Bu da yüksek yakıt tüketimi, yada aracın servis maliyetlerinin artmasına
sebep olmaktadır. Diğer taraftan bir diğer bilinçsiz tasarruf
aktivitesi olarak firmalar araçlarının bakımları konusunda ödün
verebilmekte ve bu durum da orta ve uzun vadede araçlarla ilgili daha
büyük problemlerin oluşmasına, aracın efektif ömrünün kısalmasına sebep
olabilmektedir.
09/06/2014 Verilerine İstinaden Türkiye, 160 Dünya Ülkesi İçerisinde En Pahalı Akaryakıtı Kullanan 9. Ülkedir |
Tüm bunların dışında firmalar araç takip sistemleri gibi sistemler vasıtasıyla araçlarını takip etmekte, rota optimizasyonu gerçekleştirmekte, CanBus sistemleri ile yakıt tüketimlerine dair verileri gerçek zamanlı olarak izleyip kaydederek yakıtlarından maksimum verimi almaya çalışmaktadır. Fakat ne yazık ki gerek dış ortamdan gerekse iç ortamdan araçların yakıt stoklarına gelen ciddi tehditler olmakta ve bu durum firmalar için önemli bir sıkıntı oluşturmaktadır. Örneğin ağır vasıta özelinde ortalama max. yakıt stoğu 700lt mertebesindedir ve güncel rakamlarla hesapladığımızda bu 3.500,00TL gibi bir rakama tekabül etmektedir ki bu durum da yakıt hırsızlarının iştahını kabartmakta ve araçta bulunan yakıtı muhtelif yollarala ele geçirmeye çalışmalarına sebep olmaktadır.
Yakıt hırsızlığı konusunu temel olarak iki başlık altında incelemek yerinde olacaktır.
Dış Çevreden Gelen Yakıt Hırsızlığı Tehditleri:
Sözkonusu
tehdit neticesinde gelen saldırılar genellikle adi hırsızlık olarak
gerçekleşmekte, ve özellikle gece saatlerinde, araç park halindeyken yakıt depo kapağının sökülmesi ve bir transfer pompması
yardımıyla hızlıca içerideki yakıtın tahliye edilimesi şeklinde
gerçekleşir. Adi hırsızlık olduğundan süreklilik arzetmeyen ve zaman
zaman medyada da karşılaştığımız klasik mazot hırsızlığı haberlerine konu olan durumlardır.
İç Çevreden Gelen Yakıt Hırsızlığı Tehditleri:
İç çevreden gelen yakıt hırsızlığı tehditleri adi hırsızlıktan farklı olarak daha nitelikli bir hırsızlık çeşididir.
Zamana yayılmış, küçük hacimlerde gerçekleşen hırsızlık şeklidir.
Özellikle araca ulaşımı olan, iç çevre mensubu kimseler tarafından
gerçekleştirildiğinden dikkat çekmez. Özellikle bizim toplumumuz gibi
ikili ilişkilerde samimiyetin ön plana çıktığı, şüphecilikten uzak bir
yapı olduğundan firma sahipleri/yöneticileri yada ilgilileri tarafından
farkedilmesi zor bir durumdur. Fakat toplam zarara bakıldığında adi
hırsızlık sonucunda oluşan zarardan çok daha fazlasının meydana
geldiğini söylemek mümkündür şöyle ki; 700lt hacime sahip bir depodan
her akşam çekilecek 30lt yakıt çıplak gözle çok farkedilmemekle
birlikte ayda 900lt gibi bir toplam yakıtın çalınması anlamına
gelmektedir. Bu durumun önüne geçmenin de en kolay ve mantıklı yolu CanBus özellikli Kaan Elite Can tarzı ürünler kullanmak olacaktır. Çünkü bu noktada sadece CanBus bilgisi veren araç takip sistemleri de yeterli olmayacak, depo kapak pozisyonunun izlenmesi ve kayıt altında tutulması önemli olacaktır.
Lojistik sektöründe faaliyet gösteren firmalar için karşı karşıya kaldıkları genel durumun özeti yukarıdaki gibi olup özellikle mazot güvenliği konusunda hangi tehdite karşı ne şekilde önlem alınılması gerektiği konusu esas itibariyle ortadadır.