9 Ekim 2014 PerÅŸembe

Akaryakıt Fiyatları ve Yakıt Hırsızlığı

Akaryakıt Fiyatları ve Yakıt Hırsızlığı



Günümüzde, siyah inci olarak adlandırılan petrol dünyanın en hızlı tükenen ve aynı hızla değerlenen bir enerji kaynağı olarak göze çarpmaktadır. Petrol fiyatlarındaki artışlar doğal olarak pompaya yansımakta ve Türkiye gibi petrol rezervleri açısından fakir ülkelerde akaryakıt fiyatlarının artmasına sebep olmaktadır.


Dünya Petrol Rezervleri ve Dağılımı
Dünya Petrol Rezervleri ve Dağılımı
Akaryakıt fiyatlarındaki bu sürekli artış, hususi araç kullanıcılarından çok lojistik vb. sektörlerde iş yapan firmaları vurmakta, her geçen gün maliyetlerinin artmasına sebep olmakta ve özellikle firmaların ülke dışındaki rekabetlerinde ellerinin zayıflamasına sebep olmaktadır. Firmaların ana gider kalemi olan akaryakıttaki bu tutarsız durum firmaların cesaretini kırmakta, risk alma noktasında çekinik davranmalarına neden olmaktadır. Yaygın olarak gözü kara diye nitelendirilebilecek ülkemiz firmaları bu noktada gözü kara davranmaktan ziyade güvenli limanlarda kalmayı tercih etmek zorunda olabilmektedirler.



Yıllara Göre Petrol, Benzin ve Motorin Litre Fiyatları
Yıllara Göre Petrol, Benzin ve Motorin Litre Fiyatları































Diğer taraftan akaryakıt fiyatlarındaki artış sebebiyle diğer gider kalemlerini kısmaya çalışan firmalar bakım ve personel giderleri konusunda tasarruf etmeye çalışmakta, bilinçsiz tasarruf çalışmaları neticesinde kısa vadede sonuç alınsa bile orta ve uzun vadede kronik problemlerle ortaya çıkmaktadır. Bilinçsiz tasarruf aktiviteleri neticesinde özellikle araçların emanet edildiği sürücülerin eğitimlerine yeteri kadar özen gösterilmemektedir. Bu da yüksek yakıt tüketimi, yada aracın servis maliyetlerinin artmasına sebep olmaktadır. Diğer taraftan bir diğer bilinçsiz tasarruf aktivitesi olarak firmalar araçlarının bakımları konusunda ödün verebilmekte ve bu durum da orta ve uzun vadede araçlarla ilgili daha büyük problemlerin oluşmasına, aracın efektif ömrünün kısalmasına sebep olabilmektedir.


Dünya Petrol Fiyatları Sıralaması
09/06/2014 Verilerine İstinaden Türkiye, 160 Dünya Ülkesi
İçerisinde En Pahalı Akaryakıtı Kullanan 9. Ülkedir

Tüm bunların dışında firmalar araç takip sistemleri gibi sistemler vasıtasıyla araçlarını takip etmekte, rota optimizasyonu gerçekleştirmekte, CanBus sistemleri ile yakıt tüketimlerine dair verileri gerçek zamanlı olarak izleyip kaydederek yakıtlarından maksimum verimi almaya çalışmaktadır. Fakat ne yazık ki gerek dış ortamdan gerekse iç ortamdan araçların yakıt stoklarına gelen ciddi tehditler olmakta ve bu durum firmalar için önemli bir sıkıntı oluşturmaktadır. Örneğin ağır vasıta özelinde ortalama max. yakıt stoğu 700lt mertebesindedir ve güncel rakamlarla hesapladığımızda bu 3.500,00TL gibi bir rakama tekabül etmektedir ki bu durum da yakıt hırsızlarının iştahını kabartmakta ve araçta bulunan yakıtı muhtelif yollarala ele geçirmeye çalışmalarına sebep olmaktadır.

Yakıt hırsızlığı konusunu temel olarak iki başlık altında incelemek yerinde olacaktır.

Dış Çevreden Gelen Yakıt Hırsızlığı Tehditleri: 

Sözkonusu tehdit neticesinde gelen saldırılar genellikle adi hırsızlık olarak gerçekleÅŸmekte, ve özellikle gece saatlerinde, araç park halindeyken yakıt depo kapağının sökülmesi ve bir transfer pompması yardımıyla hızlıca içerideki yakıtın tahliye edilimesi ÅŸeklinde gerçekleÅŸir. Adi hırsızlık olduÄŸundan süreklilik arzetmeyen ve zaman zaman medyada da karşılaÅŸtığımız klasik mazot hırsızlığı haberlerine konu olan durumlardır. 

İç Çevreden Gelen Yakıt Hırsızlığı Tehditleri:

İç çevreden gelen yakıt hırsızlığı tehditleri adi hırsızlıktan farklı olarak daha nitelikli bir hırsızlık çeşididir. Zamana yayılmış, küçük hacimlerde gerçekleşen hırsızlık şeklidir. Özellikle araca ulaşımı olan, iç çevre mensubu kimseler tarafından gerçekleştirildiğinden dikkat çekmez. Özellikle bizim toplumumuz gibi ikili ilişkilerde samimiyetin ön plana çıktığı, şüphecilikten uzak bir yapı olduğundan firma sahipleri/yöneticileri yada ilgilileri tarafından farkedilmesi zor bir durumdur. Fakat toplam zarara bakıldığında adi hırsızlık sonucunda oluşan zarardan çok daha fazlasının meydana geldiğini söylemek mümkündür şöyle ki; 700lt hacime sahip bir depodan her akşam çekilecek 30lt yakıt çıplak gözle çok farkedilmemekle birlikte ayda 900lt gibi bir toplam yakıtın çalınması anlamına gelmektedir. Bu durumun önüne geçmenin de en kolay ve mantıklı yolu CanBus özellikli Kaan Elite Can tarzı ürünler kullanmak olacaktır. Çünkü bu noktada sadece CanBus bilgisi veren araç takip sistemleri de yeterli olmayacak, depo kapak pozisyonunun izlenmesi ve kayıt altında tutulması önemli olacaktır.

Lojistik sektöründe faaliyet gösteren firmalar için karşı karşıya kaldıkları genel durumun özeti yukarıdaki gibi olup özellikle mazot güvenliği konusunda hangi tehdite karşı ne şekilde önlem alınılması gerektiği konusu esas itibariyle ortadadır.